Steg sex - Besöka American Embassy

Jag fick ju som sagt en tid på amerikanska ambassaden i Stockholm rätt fort, så åkte upp med pappa natten till igår med bil. (Inte att rekommendera att åka bil upp och ner på en dag sådär...) Var uppe på morgonen någon gång och gick och ställde mig utanför ambassaden (har hört talas om att alla får vänta innan så gick dit en timma innan innan min bokade tid.


Tänkte ta och sammanfatta dagen och hur den såg ut. Ställde mig först i en ganska kort kö utanför entrén till ambassaden och kom in i säkerhetskontrollen ca 15 min senare. Därinne var det som en vanlig säkerhetskontroll på en flygplats där man fick plocka av sig skärp, jacka, skor osv. Man fick även lämna ifrån sig alla elektroniska prylar så min mobil fick jag stänga av så placerade de den i ett fack och man fick en lapp så man kunde hämta den på vägen ut igen. Sedan fick man gå upp till själva byggnaden där man fick en nummerlapp och fick sitta ner och vänta och vänta och vänta...

Ja en del väntan blev det innan man ens fick lämna in alla dokument man hade med sig, tror jag väntade totalt lite drygt 2h vilket jag hört inte ska vara det längsta man kan få vänta. Då fick man sitta ner ytterligare innan den så kallade intervjun började, och intervju vet jag inte om jag kan kalla det, man stod utanför en glasruta och jag fick svara på två frågor. Hur många barn jag skulle ta hand om och hur gamla de var. Easy. Sen fick jag tillbaka en del av mina dokument men passet behöll dem för att kunna göra klart med visat så får man det senare. Ja, sedan gick jag bara och hämtade mig telefon så åkte vi hem igen.

Vi hade egentligen tid att kunna gå runt och kolla in Stockholm, men jag var sjuk och extremt trött så vi bestämde oss för att åka hem så det var ljust i alla fall en stund, sen så är jag inget big fan av Sthlm, är mer för Göteborg♥
Ungefär så här mycket Stockholm såg jag, sen räckte det
Följ min blogg med Bloglovin

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Ja det känns såå skönt att allt är färdigt och nu är jag 100% säker på att jag åker den 9e! Så nu är det bara och vänta på att flygen ska bokas!



Usch, ambassaden ser jag inte fram emot. Jag blir så rastlös av att sitta och vänta! Jag får väl ta med mig en bok eller nått så att jag har något att göra ;) Jag hoppas bara på att jag kan få mina visumhandlingar snart så att jag kan få boka tid. 40 DAGAR KVAR!! Helt sjukt :D

2011-11-30 @ 15:23:34
URL: http://jensenanna.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Ja det tänkte jag också göra. Ska skicka ett paket med ett julkort, skumtomtar och något litet till barnen :)

2011-11-30 @ 22:02:36
URL: http://jensenanna.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Ja jag har också hört om några som vart på ambassaden typ en vecka innan de åkt. Men jag håller tummarna för att jag ska få en ännu tidigare tid. När jag kollade första gången idag var den tidigaste tiden den 12e och bara några timmar senare fanns det tid den 3e. Och om jag inte kan få en tidigare tid skulle jag kontakta STS så skulle de hjälpa mig så att jag kanske kan få hämta ut mitt visum samma dag som jag haft intervjun. Men som sagt, bara vänta och se :)

2011-12-01 @ 21:31:15
URL: http://jensenanna.blogg.se/
Postat av: Emma

Hm, när jag var där (30/11) fick jag vänta kanske totalt 30 minuter. Konstigt det där med hur olika länge man får vänta... Kul att du ska till SF, själv ska jag till Montclair i New Jersey :)

2011-12-08 @ 22:49:21
URL: http://eemmaberntsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0