Svarar på lite frågor igen

Kände att det var dags att svara på några av alla frågor som kommer in hela tiden. Jättekul att ni är intreserade och det är bara massa positiva kommentarer man får. Det uppskattas!

"Hur är det att bo utomlands?"

Ja du, det är en bra fråga. För det mesta gillar jag det och stormtrivs. Detta är ju vad jag drömt om att göra flera år. Men ibland känns det såklart jobbigt, det är jobbigt att vara långt borta, speciellt om man är lite sjuk eller någon nära fyller år hemma eller att man bara ser att ens kompisar hemma gör roliga saker. Men Samtidigt är man med om så mycket mer än om man skulle varit hemma så att åka hem är inte att tala om. Att klimatet är mycket begagligare här är också skönt, man slipper ha massvis med kläder för att gå ut och det regnar inte allt för ofta (just därför har det regnat hela morgonen...). Men allt är så annolunda här, maten, bilarna, människorna, ja allt. Men jag gillar det.


"Har dina au pair vänner också bloggar? kan du länka?

De flesta au pairer har faktikst bloggar, så finns en del. Och om ni kollar i min länklista finns det en del länkade där.

 

"Har du några planer på din resemånad än? Eller ska du kanske förlänga ditt år?"

Ytterligare en bra fråga! Som alla kanske inte vet får man en 13:e månad med sitt visum som man kan resa fritt i USA efter sitt år som au pair. Detta kan man även göra om man väljer att förlänga med ett till år, då får man en 25:e månad man kan resa på. På min resemånad vet jag inte riktigt vad jag vill göra, men jag funderar på att resa på öskusten eftersom det kommer vara lättare för mig att se västkusten under året. I mitten av USA är det inte jättemånga ställen som lockar mig så blir nog östkusten. I sånna fall vill jag åka till Chicago (Inte vid kusten men andra sidan iaf.) , Boston, NYC och Washington DC. Angående om att förlänga mitt år så vet jag inte riktigt ännu. Man får frågan efter sin 8:e månad och kan välja att föränga med en ny familj eller stanna i den man redan är.




"Tänkte bara kolla om Engelska C eller liknande krävs för att få åka som au pair?"

Nej, ingen Engelska C krävs, jag läste bara A och B. Men man genomför tester innan man åker som kollar av din engelska, inget svårt. Sen så lär man sig nya ord varje dag här, så om du är tvivlar på din engelska så tycker jag att du ska åka, för du lär dig!


"Anser du att man borde vara 21, dvs myndig när man åker som au pair till USA?"

Det anser jag väl inte, jag själv är ju 19, blir 20 i år, så jag åkte ju innan. Men tycker man att det är viktigt att kunna gå ut och festa och dricka alkhol kan man ju alltid vänta. Jag ville göra något annat efter studenten och au pair lät som en bra grej. Sen så blir man myndig när man är 18 år här, samma som Sverige. Men du får inte lov att köpa alkohol förrän du 21 och köra bil när du är 16.


"Hur mycket kostar det att åka som au pair till USA?"

Kolla i arkivet för FAQ för alla kostanader.


"Vad tycker du om SF so far? Jag har möjligheten att åka som au pair dit senare i år och har beslutsångers."

San Francisco är verkligen en underbar stad, känns inte riktigt som ens storstad utan lite mer småstadskänsla. Väldigt många mysiga kvarter och bra shopping! Jag rekommenderar dig stark till att åka om allt känns bra med familjen och så.



"Hur kommer det sig att du just valde USA, Kalifornien? Är det inte läskigt att bo med främmande människor?"

USA kändes så nytt och spännade, hade aldrig varit här förut och England kändes för nära och var egentligen inte ett alternativ. Det var ju engelskan jag ville förbättra när ja åkte men även även fast England, Australien och Nya Zeeland finns så kändes bara USA så självklar för mig. Landet där så mycket kommer ifrån kändes så häftigt. Att det blev Cali var mest en slump. Pratade med många fler familjer på östkusten, ärligt talat så var denna familjen min enda på Västkusten som ja pratade med.


På din andra fråga så nej, eller i börjar var det nervöst. Läskigt är nog lite fel ord. Men var sjukt nervös i början iaf.


"Ser otroligt härligt ut att leva där du är just nu! Jag undrar om det kostade något att komma dit? Får man lön i handen som Aui Pair och hur mycket?

Det är för det mesta härligt! Som sagt kan ni se hur mycket det kostar i arkivet för FAQ. Man får lön i handen eller insatt på sitt bankkonto. Man får 200 dollar i veckan eller 195.75 för att vara exakt.


"När jag tar studenten hade jag tänkt göra detsamma, bli aupair i usa alltså :) men min fråga är hur gick du till väga när du sökte för att bli au pair?"

Vad roligt att du också vill bli au pair i USA. När ja fick tanken om att jag ville bli au pair googlade ja det och hittade STS'S hemsida där jag läste vad som krävdes osv. Jag gjorde en intresse ansökan där och de kontakte mig och hjälpte mig igång med allt. Så det är mitt tips, att kontakta organisationen och be dem hjälpa dig.

"Åhhh vart kommer clutchen ifrån? super fin!"

Det är en plånbok från Marc By Marc Jacobs :)



"Är det din värdfamilj som köper så mycket frukt och bär? Eller betalar du det själv?"

Yes, det är min värdfamilj som köper det. Jätteskönt faktikst, man kan verkligen äta nyttigt och gott här om man vill :) Familjen är skylldig att köpa mat till dig hemma som du gillar, så man får ha vissa önskemål. :)




 



Kommentarer
Postat av: Linn

Ska troligtvis åka som au pair i höst. Har en fråga: du har väl din iPhone med dig har jag fått för mig? Hur går det till, för har hört att det inte går att ta med iPhone utan att jailbreaka? :) tacksam för svar. (:

2012-02-29 @ 20:02:19
URL: http://linnsomaupair.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej!

Jag håller på att skriva mitt projektarbete om au pair-yrket och skulle vara jättetacksam om du kunde ta en stund och svara på denna enkät!



https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dDRyMl9NckloNEpzRjI5Z1NMamprMkE6MQ



p.s Gillar din blogg!

2012-02-29 @ 20:54:15
Postat av: Malin

Mmm vad sugen jag blev pa jordgubbar nu!!

2012-02-29 @ 23:29:47
URL: http://piccadillytears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0