170612 Egypten

Yes, ny kategori på bloggen och som ni kanske vet vid det här laget befinner jag mig i Egypten. Var några dagar sedan jag skrev nu, men känns som igår, var nästan det för mig då jag sov knappt något alls förrän igår. Taxin kom och hämtade mig kvart i fyra på morgonen (03.45) och jag var framme i Kairo vid halv tolv (11.30).Resan tog mig totalt ett dygn tror jag (borde vara lätt matte, men ärligt är jag för trött, haha) men eftersom jag inte sov något natten mellan lördag och söndag i de tidzoonerna jag befann mig i så sov jag konstant i tolv timmar natten till idag så känner mig inte speciellt jetlagad. Trött är jag dock ändå, måste vara värmen, kan ju inte direkt påstå att jag är van vid över 35°C även om det säkert var bättre att komma från Cali nu istället för Sverige. Fick bra fönsterplats på bägge planen vilket var skönt då jag speciellt vid flyget mellan JFK och Cairo hade tyckt det varit jobbigt om jag skulle behöva åka mellan massa folk som dessutom pratar på ett språk man har noll koll på. Satt brevid en Amerikan/Egyptier så hade någon att prata med om jag skulle vilja (haha) vilket var bra då resan faktiskt tog säkert 11,5h efter lite förseningar.

Väl framme i Kairo blev det VARMT och då snackar vi inte svensk sommar varmt direkt, utan bokstavligen talat, ökenvarmt! Det var väldigt mycket folk på flygplatsen och alla frågar om man vill ha hjälp. Behöver jag säga att jag var ensam blond? Min värdpappa mötte upp mig på flygplatsen och vi hade en chafför som körde oss till lägenheten där vi bor. Tänkte först det var lite överskattat att han inte körde själv, men innan jag ens satt mig i bilen förstår jag varför. Det är verkligen dåranas paradis på vägarna, det finns filer men varför använda dem när man inte måste? Kulturen här är verkligen annorlunda, men alla jag har träffat av deras släkt och vänner osv är verkligen jättetrevliga, det är mest bilarna, kläderna och ja värmen då om man nu kan räkna in det i deras kultur då. Lägenheten är deras egna och ligger i ett relativt tyst område (om Kairo kan vara tyst vet jag inte) och det är väldigt fint här trots en del skräp på gatorna och bilar som trängs om att få komma fram.

Nu de första dagarna har vi som sagt träffat lite släkt till min värdfamilj och hängt en del vid cluben de är medlemmar i. Den är superfin och världens godaste smoothie gjort på endast mango, frukten här är verkligen supergod, men man måste vara noga att tvätta den med särskilt medel innan man äter den för att inte bli sjuk.
Imorgon ska vi ta en sväng till pyramiderna och jag hoppas att få ta lite bilder, ska be min värdmamma ta någon bild på mig med så jag har det också att visa :) Jag är excited (vad säger man på svenska...? Haha!) att se och göra allt här i Egypten, så kul att man får se det mer från insidan och inte bara som tursist även om man verkligen känner sig som en, speciellt med tanke på att man är rätt ensam som blond, haha. 
Som sagt är jag väldigt trött och är ett under att jag fått ihop ett sånt här faktiskt väldigt långt inlägg som det blev just nu. Nu, sova. 

Senaste dagarna via Instagram



Kommentarer
Postat av: Anonym

vad heter du på ig ? :)

2012-06-19 @ 22:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0