Svar på tal

Det rullar in frågor hela tiden, jättekul som sagt. Men innan ni ställer er fråga så kolla gärna i kategorin FAQ där tidigare frågor och svar finns för snabbare svar då vissa frågor kommer rätt ofta.
Men tänkte svara på några frågor jag fått det senste dagarna nu

"Hej Matilda! Härlig blogg du har =) Jag är själv så himla sugen på att åka iväg och har bestämt mig för att åka som au pair till USA. Grejen är den att jag inte vet vilken agentur jag ska vända mig till. Har tänkt STS eller Cultural care, men har tyvärr hört rätt mycket dåligt om CC. Har sån jäkla beslutsångest :P och vill bara bestämma och börja planera allt nu. Så vill bara höra hur du som åkt med STS tycker att dom var och om dom liksom fanns där för dig, att du har en kontaktperson och så?"

Tack så mycket - vad roligt att du bestämt dig för att åka. Jag åker ju med STS som sagt och är än så länge helnöjd med allt. Det var ett bra sätt att matchas på och man kunde prata med flera familjer samtidigt jämfört med CC som man bara kan prata med en i taget. På kursen i början av året bor man även på Hilton Hotel och har fina rum (och stora, sköna sängar;)) fin utsikt och nära till NYC. Har kompisar som åkt med CC som tyckte kursen var extra hemsk pga rummen och lokalerna som jag tror är en skola. Jag har en kontakt person som man kan ställa frågor till via mail eller ringa så det är skönt. Man kan få tips om man har hemlängtan och liknande. Så jag kan rekommendera dig att åka med STS och Au pair care som den amerikanska organisationen heter.

Utsikten från hotellfrukosten på Hilton i NJ - NYC skyline.


"Vad är pre departure project för något? Är det något man måste göra innan man åker?"

Pre departe project är som det låter, ett projekt man gör innan man åker som au pair. Det ska handla lite om ens hemland, ens kultur och om ens amerikanska familj. Inte speciellt avancerat och går rätt fort att skriva ihop.


"Hej Matilda! Tack för en jättebra och väldigt inspirerande blogg. Jag överväger extremt mycket att åka som au pair till USA efter att jag tagit studenten. Men självklart har jag saker jag funderar över... Hur är det egentligen att vara borta från sin familj och veta att de ? Känner du att din värdfamilj fungerar som ett substitut för dem eller räcker det med stödet du får från de människor du lärt känna? Sen är det dessutom så att jag är EXTREMT flygrädd, jag vill ju självklart inte att en flygresa ska hindra mig men jag måste ändå fråga - hur var flygresan dit?"

Tack för din uppmuntran, det värmer! Jag kan verkligen rekommendera att du åker. Jag hade själv inte flygit speciellt mycket innan jag åkte och tycker det kan vara jobbigt. Men som du sa så ska inte en flygresa få hindra mig. Att vara borta från sin familj kan vara jobbigt ibland, men nu för tiden har vi ju skype och viber och allt sådant så man kan alltid prata om det skulle vara något, så det tycker jag inte du behöver vara orolig över. Jag gillar verkligen min värdfamilj och min värdmamma är jättehjälpsam. Men om det är något problem man har är det lättare att prata med sina svenska vänner här eller skypa med folk där hemma. Jag flög själv halva resan men det var inget som egentligen var ett problem, jag pluggade i musik i öronen och sov mig igenom resorna.


Här är bara ett fåtal skype-dejter jag haft under de två första månaderna här i USA, eftersom att jag inte vill att personerna på bilderna (printscreen...) ska hata mig så blurade jag dem ;) Är rätt grova poser/grimaser såå... haha. Om någon där hemma vill skypa är det bara att säga till så löser vi det, snackar så gott som med någon på skype varje dag :)


"Detta kanske är den mest opassande frågan man kan ställa till en au pair haha, men måste man verkligen älska barn för att kunna åka som au pair?"

Asså, egentligen inte så konstig fråga. Mitt svar bli väl, älska barn kan man väl se på olika sätt. Att ogilla barn och åka som au pair hör man ju själv hur det låter. Men att vara helt galen i barn kanske är att överdriva, men som sagt du bör tycka om barn och gilla att umgås med dem. Helst ska ju ha jobbar rätt mycket med barn innan du åker så du har en bild av hur det kommer bli.


"Hej! Jättebra blogg, hade tänkt att fråga en sak. Som Au Pair tjänar man väl ungefär 195$ i veckan, men behöver man betala skatt eller något liknande?"

Tack så mycket. Ja man tjänar 195,75 i veckan för att vara exakt. Ja man behöver betala skatt, tror det kan vara olika beroende på vart i USA man bor och beroende på när på året man kom hit. Har hört att om man kommer tidagare på året (som mig) att man måste betala mer.


Från en bra dag som au pair i solen med en frappe!


"Hej Matilda! Jätte bra blogg och super fina foton!

Har lite frågor som jag hoppas att du kan svara på.

Om jag har förstått rätt så åker du med STS au pair. Är det en organisation du rekommenderar? Varför valde du just dem? Kollade du på några andra organisationer innan du valde? Vilka isåfall? Har STS au pair några nackdelar med sig eller kan man lita på dem fullt ut?

Jag har lite beslut ångest om vilken organisation man ska välja.."

Hej och tack så mycket! För det mesta kan du se mitt svar i första frågan. STS var egentligen de första jag pratade med och fastnade för dem. Jag tycker inte STS har några nackdelar och du kan lita på dem! Så ja, jag rekommenderar dem :)


"Hur tycker du det är att vara au pair? Själv drömmer jag om det och bara längtar tills jag tar studenten och kan åka!"

Själva jobbet kan bli lite jobbigt ibland, men vilket jobb blir inte? För på fritiden här finns det så mycket annat och nya saker att göra så det väger helt klart upp! Att klimatet är underbart för det mesta och ett annat språk gör ju inte saken sämre. Man får träffa på så mycket nytt folk, både Amerikanare, Svenskar och annat folk från hela världen. Så överlag så gillar jag det, även om det kan vara svåra stunder när man är ifrån sin familj och folk där hemma eller bara har en dålig dag. Det är verkligen en stor möjlighet och man får se så himla mycket nytt på en egentligen väldigt kort period i sitt liv.


En härlig dag då ja levde au pair livet nu i helgen som var.


"Jag är lite nyfiken på vad du använder för program för att redigera bilder?"

Jag använder mig utav Photoshop CS3. Hade gärna haft en nyare version men eftersom det är dyrt att köpa hela programmet får ja nöja mig med CS3 tills vidare.


"Hur får du dina bilder så fina i kanterna? Alltså, hur gör du dem runda? Antar att det är ngt fotoprogram men skulle gärna vilja veta vilket! Älskar din blogg btw, den är riktigt härlig! Ska själv bli au pair, är inne i matchnings processen."

Tack så jättemycket för den fina responsen! Vad roligt att du också ska åka och hoppas du hittar en kanon familj snart :) Angående din fråga använder jag mig utan Photoshop som ja nämde ovan och det är bara att googla typ "rundade hörn i PS" så får du fram tutorials hur man lär sig! Lycka till med allt :)


Jag antar att du menar dessa hörnen. Denna bilden är från i söndags kväll på väg hem uppför en typsikt San Fran backe

 




Kommentarer
Postat av: Lina

FÖrlåt om jag frågar igen, men det där är nog det ända som inte står på sidan. Men vet du på ett ungefär som man måste betala i skatt?

2012-03-08 @ 16:50:17
Postat av: matilda pettersson

Hej matilda :>

2012-03-08 @ 21:53:32
URL: http://rocknrollblaogon.blogg.se/
Postat av: Malin

Alskar dina fina bilder!

2012-03-10 @ 00:00:07
URL: http://piccadillytears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0