Svar på tal

Det är dags för mig att svara på några av frågor som kommit in sedan sist nu känner jag, så here we go!

"Vilken organisation åker du med?"
Jag åker via STS, eller AuPairCare som den världsomfattande. Tycker det hitills har funkat jättebra! (samma svar som en annan gång så kolla gärna i kategorin FAQ innan ni frågar för snabbare svar.)

"Hejsan! Jag vill bara säga att du tar underbara bilder! Vad använder du för fotoutrustning?"

Tack så jättemycket, kul att höra! Jag använder mig av en Nikon D300s och ett Nikkor 50mm f 1,8. Är faktiskt det enda objektivet jag har här så måste investera i ett till.


"Kan du inte skriva lite mer om ditt jobb?"

Jovisst kan jag göra det, försöker få ner lite mer nu i varje inlägg. Men vill ändå hålla familjens privatliv utanför så gott det går för att respektera dem.


"Hej! Jag måste bara fråga några saker. Hur bor du hos din familj? Har du eget rum? Hur var första morgonen? Jag bara tänker framför mig att man vaknar, dör lite, går upp i pyjamas och säger "Good morning" till en familj man inte känner och som man ska bo med i ett år, det verkar fruktansvärt!"

Jag har ett eget rum och badrum ensam på nedersta våningen, så det är rätt skönt. Har ytterdörren precis utanför mitt rum med. Första morgonen var jag dönervös, hjärtat bankade och jag vaknade rätt tidigt på grund av jetlagen. Men jag gick upp på övervåningen där ja möttes av barnen som satt och lekte på golvet, de frågade mig massa frågor och sen var det frukost för dem. Sen åkte jag med min HM (hostmum) till barnens skolor. Så allt flöt på väldigt bra under dagen. Men ja, det var sjukt nervöst, konstig känsla det där.


"Hej! Jag har en liten fråga. Är det svårt att bli au pair? Jag menar, är det lätt att bli nekad och vad är det är som krävs för att kunna bli au pair? Och finns det många familjer man kan välja mellan eller känner man sig tvingad att välja ut en familj?"

Det krävs ganska mycket av en själv som person att åka, psyktiskt. Men har man väl bestämt sig för att åka är det inte speciellt svårt att komma iväg. Du ska genomgå lite tester så man ska se att man är lämpad, vilket de flesta som väljer att åka faktiskt är. Det som krävs är att kunna göra sig förstådd på engelska och kunna förstå, men annars så lär man sig så sjukt mycket bara av att höra engelskan varje dag. Man ska även ha minst 200 timmars erfarenhet av barn men de timmarna kan du lätt få ihop genom att ringa till ett lokalt dagis och söka jobb eller praktisera bara för att få mer erfarenhet. Tro mig, jag lärde mig så mycket om barn när jag jobbade på dagis och det har hjälpt mig massor som au pair, så det rekommenderar jag. På din andra fråga säger jag att det finns många familjer, speceillt om du ger det tid och ger alla familjer en ärlig chans, då ska du se att du kommer hitta en familj som du känner känns bra. Men gå inte in med för höga krav, många har lite orimliga drömmar när de söker familj, så se det positiva och såklart även det negativa med familjerna innan du väljer.


"Jag har funderat lite på att åka till USA efter studentet (ett tag kvar men ändå) och jobba som au pair, tycker du att det är värt att åka? Skulle du rekommendera det? "

Jag tycker absolut att jobba som au pair är ett bra sätt att spendera ett år när man vill se andra delar av världen samtidigt som man lär sig en massa nya saker, speciellt engelska språket.


"Hej! Jag gillar din blogg och följer den varje dag ungefär. Men jag undrar hur det är att bo med din värdfamilj? Hur är det att ta hand om barnen? Funkar allt som det ska?"

Tack så mycket, kul att höra att folk följer mitt liv här genom bloggen. Det funkar jättebra att bo med min värdfamilj, de är verkligen jättesnälla. Det är roligt att ta hand om barnen, vet inte riktigt mer vad jag ska säga. Självklart kan det vara jobbigt ibland, men vad är inte det lixom? Jag har ingen tillgång till bil, vilket jag kan tycka är lite jobbigt ibland då vi bor på ett berg, men det finns alltid sätt man kan lösa det på så det är ingen big deal även om en bil hade förenklat min vardag. Så om ni tycker det är viktigt att kunna ta sig runt på sin fritid, välj en familj där ni kommer ha fri tillgång till bil.


"Vad använder du för kamera? Du är väldigt duktig på att fota!"

Jag använder en Nikon D300s. Tack så jättemycket, roligt att höra!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0