Q / A

Det har trillat in en del frågor nu det sista, men har inte riktigt haft tid att sätta mig ner och svara på dem, så tänkte göra det nu! Hoppas ni som ställt dem blir nöjda med svaren :)
"Jag funderar också på att åka till USA, vilken organisation åker du med?"
Jag åker via STS, eller AuPairCare som den världsomfattande. Tycker det hitills har funkat jättebra!

"Hur bar du dig åt för att få ihop dina 200 timmars erfarenhet av barn?"
Jadu, först så har jag hjälp vänner med deras barn, sen så frågade jag på ett dagis i närheten om jag fick praktisera en vecka hos dem på ett lov i våras. Så det gjorde jag, sen så jobbade jag även som timvikarie på samma dagis nu under hösten så har fått ihop mycket timmar innan jag åkte. Men mitt tips är att söka upp ett dagis i närheten och fråga om samma sak.

"Fick du möjlighet själv att välja vart du ville bli placerad?"
När man gör sin ansökan, iaf hos STS, kan man "önska" om vart man vill bli placerad, men mitt tips är att vara öppen till allt och lämna den raden blank. Familjerna som söker au pairer går in och kollar som i en ansökningsbank med alla au pairer från alla länder och läser deras ansökningar. Sedan kontaktar familjer dig och ni pratar och sen kanske ni tillsammans väljer om ni väljer att matcha med varandra. Så både ja och nej på den frågan, det kan ju vara så att den familjen som är bäst för dig bor där du vill hamna, eller så hamnar man på ett annat ställe. För mig spelade det inte så stor roll vart jag skulle hamna, men här blev jättebra!

"Vad hade du för betyg i engelska innan du åkte?"
Engelska har aldrig varit något favoritämne i skolan och högstadiet var jag rätt ointresserad så då hade jag G/VG tror jag. I gymnasiet var det väl samma sak, men slutade på ett VG i engelska b, så var väl medel typ.

"Är det Maddy du kallas?"
Ja barnen kallar mig Maddy eller Matti :)

"Om man jobbar som au pair, får man betalt av familjen då?"
Ja det får man. Du får ju mat och husrum när du jobbar som au pair och du får ett veckobidrag på 175.25 dollar tror jag det är. Så det är ändå okej :)

"Hur mycket pengar tog du med dig till USA?"
Jag växlade in typ 1700kr innan jag åkte, så handlar fortfarande med dem. Jag kommer inte få min första lön förrän nästa fredag så kanske får använda mitt svenska kort som jag hade med mig. På det har jag pengar sparade sen sommaren och höstens arbete som jag får använda när det andra inte räcker till, resverver typ.


Hoppas ni fick någlunda klara svar på era frågor nu

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej! :) Varför valde du att åka med just STS och hur tycker du att det har fungerat hitintills? :)

2012-01-17 @ 20:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0