193 dagar som au pair i text och bilder

Under tiden jag var utan internet "firade" jag 6 månader som au pair (tänkte skriva i USA men med tanke på att jag är i Egypten blir det lite fel) och med det tänkte jag göra en liten sammanfattning på vad jag gjort under mitt halvår. Så det är väl lika bra att börja direkt, eller vad säger ni? 

Började min resa som au pair den 9:e Januari 2012 då jag åkte från Landvetter, Göteborg till Newark, NJ där alla au pairer var på förberedelsekurs inför vårt år. Vi fick åka in en kväll till NYC där vi blev guidade och fick gå ut och ta bilder på olika platser såsom vid frihetsgudinnan och Times Square.
Men måste verkligen åka tillbaka till NYC någon gång snart, har så mycket jag vill se och göra där!
 
Under min första vecka som au pair åkte jag in med min värdmamma och barnen till SF, min första gång i staden spenderades i Golden Gate Park och Academy of Science med en sväng över Golden Gate Bridge för att få ta min första bild med San Francisco. Redan helgen efter tror jag det var åkte jag in med Elin för att möta upp Clara för shopping och snack om våra nya liv inne i SF som regnade supermycket. Helgen efter det sov jag över hos Clara och började redan då mina dåliga shoppingvanor (haha).  

Min andra månad, Februari, inleddes med att jag träffade Emy för första gången för att senare åka upp till Mt Shasta med min värdfamilj under barnens sportlov. Hängde i SF rätt mycket och var vid Haight Ashbury (Hippieområdet) för att bara nämna ett av områdena jag besökte i SF. Om jag inte minns helt fel gjorde jag mängder med smoothies som jag bloggade om och var väldigt hurtig med mina promenader. Besökte även Santa Cruz en söndag med Emy och Elin

I början av mars åkte jag med Emelie, Emy, Carro och Hannah under en dag och besökte Point Reyes, Stinsson Beach och de stora träden vid Muir Woods. 
 
I slutet på mars träffade jag en dag Clara och Caroline med Emy inne i SF och vi besökte China Town och strosade runt i Fishermans Wharf. Veckan efter hade jag Emy och Elize en riktig tursist dag inne i SF då vi åkte runt och fotade som dårar, speciellt uppe på en av SF's alla kullar, Twin Peaks. Vi besöke även de kända Painted Ladies som syns i Huset Fullt, den oerhört krokiga Lombard Street samt en utsiktsplats på andra sidan Golden Gate.
 
I  början av april, mer bestämt den 1:a var jag och Elin inne och hade en av våra vanliga shoppingdagar i SF då vi dessutom köpte oss varsin Michael Kors väska som vi suktat efter ett tag.
Efter att jag varit på Disneyland, San Diego Zoo och Seaworld med min värdfamilj stannade jag och Emy rätt spontant (eftersom hennes vf också var i SD) kvar i San Diego för att bila hela vägen upp till San Fran med mängder med planerade stopp på vägen upp. Vi började med att kolla in SD's downtown och hänga på Misson Beach i några timmar på vad som faktiskt var påskafton om jag inte minns fel. 
Efter San Diego åkte vi vidare upp till LA där vi besökte Laguna Beach, Santa Monica Piren, Walk of Fame, Hollywood skylten, Malibu Beach och lite till. Späckad helg måste jag erkänna. Ja just det, stannade även till i Santa Barbara på vägen hem där vi träffade en gammal klasskompis till mig.
I sluten på april åkte jag med Emelie, Hannah, Therese, Sanna och Melly till Napa Valley där vi var på vinprovning och såg det vackra landskapen.
 
Maj månad, vad hände då? Jag och Emy åkte till Seattle men det var först i mitten. Minns inte vad jag gjorde innan, var på Half Moon Bay en dag och var inne några gånger i SF som vanligt tror jag. Men iaf, till Seattle åkte jag där vi turistade oss till tusen och såg allt från Tuggummiväggen till det första Starbuckset samt Space Needle. Veckan efter åkte jag med Emy, Elin, Malin och Linnea till Yosemite Nationalpark där vi hikade bland alla fina vattenfallen upp på höga höjder. (Kan tillägga att det var nu som min dator krashade och MÄNGDER med bilder försvann, tacka gud för att jag har massor på bloggen...)
 
Började Juni med att få finbesök till San Francisco av mina bröder och Alexander. Vi åt massor med god mat, jag såg på när de shoppade upp sina besparingar (haha, lite iaf) och såg massor som man ska när man är i SF. Jag köpte dessutom äntligen ett nytt objektiv, och bilden nere till vänster är en av det första med det på min bror Calle
Andra halvan av juni åkte jag med min värdfamilj för att spendera sommaren i Egypten. Var ute och åkte båt på Nilen, var på guidad tur i Kairos landsbygd till häst, red kamel vid pyramiderna och på solsemster i Sharm El Sheikh.  
 
Och så var vi i Juli och nutid, är fortfarande i Egypten, Kairo för tillfället men spenderade även 2 veckor i El Gouna vid röda havet
 
Det var en liten sammanfattning på mina första 6 månader som au pair, 6 more to go! Ni hänger väl med på resten? Bloggningen kommer bli bättre så fort jag är tillbaka i USA igen, det kan jag (nästan) lova er :)
Ha det så bra så länge så hörs vi snart! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att se lite bilder och läsa vad du gör och har gjort.
Ha det gott Matilda! Kram

2012-07-21 @ 17:49:16
Postat av: Mamma

Vilket roligt inlägg och det var några nya bilder jag inte sett :)

2012-07-22 @ 19:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0