"Ska man välja sitt år mest efter familj eller plats?"

Fått in en hel del bra au pair frågor igen, så tänkte ta tag och försöka svara på de flesta.

"Hejhej, vill bara säga att du har en riktigt toppen blogg!! Jag ska själv åka iväg som Aupair i början av sommaren. Vet att du inte har en frågestund men jag undrar om du har några tips, och så har jag tänkt mycket på packningen, hur tänkte du? Hur såg din packlista ut om du kommer ihåg. Tack på förhand och fortsätt att blogga!!"

Hej och tack så jättemycket! Med min packning tänkte jag inte speciellt mycket, började packa rätt sent och hade egentligen ingen tanke i början. Trodde att jag inte skulle ha något problem alls med att få plats med allt i väska som max får väga 23 kg, men efterhand förstod jag att det skulle jag visst. Bara kameran och datorn tog upp nästan hela vikten i handbagaget vilket de som tur var aldrig vägde. Jag började med att plocka i allt jag ville ha med och snabbt insåg jag ju att det inte skulle funka. Ett tips är att ta inte med dig saker som du bara tänker att det kan vara bra att ha, det mesta går att köpa här. Prioritera saker som baskläder (tråkigt att lägga pengar på jobbkläder/mjukiskläder när man kan köpa vardags/finkläder för pengarna) och persoliga saker. Någon speciell packlista hade jag nog inte ang kläder, produkter och prylar. Men försök verkligen prioritera vad som är viktigt för dig. Hoppas jag hjälpte dig lite, trots lite luddigt skrivet av mig.


"Hej, jag har en fråga:)

Jag tycker att de flesta gånger du visat vad du varit och shoppat så har det varit märkeskläder. Är det inte dyrt med tanke på Att lönen man får är ganska låg? Får du extra pengar av din värdfamilj eller skickar din familj i Sverige dig pengar?:) Jag vet att din ekonomi kan vara privat men ville i alla fall fråga:) För hur har du råd med allt??:D"

Hej, jo det blir lätt så här. Man tänker att det är så mycket billigare, vilket i de flesta fallen är så blir att jag prioriterar att köpa lite mer märkeskläder. Man får nästan 200 dollar i veckan vilket kanske inte är så mycket. Men då har man inga fasta utgifter, man bor ju gratis hos familjen och man får mat hos dem. Jag gör inte så mycket på min fritid på vardagarna så blir att jag sparar pengar då. Helgerna därimot lever man för, då blir det fika, middagar och framförallt shopping. Jag betalar allt själv, men min lön jag får här överlag, men ibland får jag ta till med mitt svenska kort som jag har lite sparade pengar på sen jag jobbade i somras/höstas. Så det är så jag klara mig, hela min amerikanska lön och ibland nödlösning med det svenska. Dock har jag köpt både min plånbok, mina ray ban's och mina ballerina skor som va de dyraste inköpen på min amerikanska lön. Har än så länge inte lagt undan några pengar av min lön som ni kanske förstår, men borde inom en snar framtid göra det, måste bara köpa lite mer först... haha ;)


"Kom på en fråga till. hur mycket erfarenhet hade du av barn innan och på vilket sätt?"

Denna har jag svarat på förut men tar det igen. Jag har både praktiserat och jobbat på dagis samt tagit hand om vänners barn.


"Hej igen!! Jag är mitt i min första match nu och vill fråga dig några saker, hoppas du kan svara.. Jag skypade en kortis med familjen idag och de verkar mycket härliga (har ju läst deras profil innan också), ha bra livsstil och det känns som jag skulle trivas där. Men jag blir så tveksam, det är ju min första match och man har inget att jämföra med, sedan så har jag fått uppfattningen att de flesta inte tar den första matchen (eller de jag sett på bloggar och även aupairen hos den här familjen).. om det nu spelar så stor roll, men ändå!

Dessutom har jag hela tiden t'nkt att jag vill komma till öst- eller västkusten vid ngn större stad. Nu är detta i colorado och det verkar vara mycket snö där (just det jag vill komma ifrån!!!). Hur skulle du se på saken? Vad tänkte du på? Om det hade varit i San fransisco eller washington (eller liknande) hade jag tackat ja direkt, hehe ;)"

Det är rätt svårt att sätta sig in i hur man känner efter att pratat med en familj, men ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. När jag pratade med familjer i början var det först ingen som kändes bra, var en som ja pratade med på telefon, men som valde en annan tjej som de pratat med innan. Men annars så pratade jag med en hel del olika familjer innan jag matchade. Tror jag skypade med kanske 5-6st. Det kanske låter klyshigt men att gå på magkänslan är det ända rätta. Jag ville först till antingen NY eller Cali, men var jättenära på att matcha med en familj i Chicago, IL. Denna familjen som jag nu är hos kändes rätt på många sätt och det bara flöt på så bra och vi båda kände att vi skulle passa varandra. Om vi just ska prata om Colorado så tror ja det är bättre väder där just nu än vi har här så det tror jag inte du ska bry dig om, det är säkert kallare vintrar med snö och så jämtemot här då det är rätt jämt året runt. Jag har en kompis här som ville till Cali från början och hittade en familj här som verkade bra som hon åkte till, efter en kort tid var hon tvungen att gå i rematch pga familjen, ska inte gå in på detaljer. Men hon har i alla fall hittat en familj i Colorado och trots att hon gärna hade stannat i Cali så känner hon att familjen är viktigast. Så säger som du säkert hört från andra håll, välj efter familj och inte plats, oavsett om du väljer nu eller om ett tag.


"Hej! hittade din blogg på sts. jag tar studenten i sommar och funderar på att åka som au pair till usa ett år, men har lite funderingar. är du nöjd med ditt val? får man någon chans att välja sin familj, ungefär vilken del av usa de bor i osv? hur har du gjort för att träffa vänner där, andra au pairer osv? hoppas du vill svara och inte tycker jag besvärar för mycket :) tack."

Hej, du besvärar absolut inte, fråga på :)

Jag tycker absolut du ska åka och ska försöka svara på dina frågor. Jag är nöjd med val, helt klart. Man får chans att välja familj ja, det är alltid du som bestämmer i slutändan om du vill åka till en familj, men först måste de vilja ha dig. Oavsett vilken förmedling du väljer att åka med så är det familjen som har makten i början, de är dem som lägger till dig så du får tillgång till deras profil men du kan ha flera samtidigt. Angående vilken del i landet du hamnar kan man inte välja så sätt, men man kan önska men det ska man helst inte göra utan hålla sig öppen för allt. Att träffa vänner här har för mig inte varit jättesvårt, hade vänner/bekanta här innan så lärde känna folk så. Sen så har folk kontaktat mig via bloggen och så kan man kontakta andra au pairer som åker med sin organisation. Hoppas du fick svar på dina frågor, fråga gärna igen om du undrar något :)



"Hej, jag bara undrar, de tjejer som du umgås med när du inte jobbar, kände du dom sen tidigare eller har du träffat dom i usa? Funderar nämligen på att åka men är lite rädd för både språket, hur det är att bo med en annan familj samt vilka man ska umgås med. :) Kram"

Vissa av dem har jag känt eller vetat vilka det var innan jag åkte, men de flesta har man tagit kontakt med eller blivit kontakt av här. Att vara rädd för att du inte ska klara av språket borde du absolut inte vara, det faller på plats efter några veckor. Att bo i en främmande familj känns konstigt i början, men efter ett tag känns det helt naturligt, så inget du behöver oroa dig över, likaså angående vilka man ska umgås med. Det finns alltid andra au pairer i ditt område, inte bara svenskar utan från hela världen :)


 

"Jag funderar på att åka som au pair i juli och då till Berkley som ligger utanför SF. Jag åker i så fall inte med någon förening som har ett förberedelseläger i början, tror du att det kommer bli svårt att få kontakt med andra au pairer ändå? Är så himla taggad aupairlivet verkar jättekul! :)"

Vad roligt att du vill åka, och nej jag tror absolut inte det kommer vara ett problem. De flesta au pairer har bloggar så det är bara att använda våran bästa vän, google! Sen så känner man till fler och fler efter ett tag och träffar man en är det lätt att träffa flera :) Så go for it! :D Vi kan ju alltid träffas, dock är ja inte tillbaka från Egypten förräns i mitten på Augusti, men efter det möter ja gärna upp dig inne i SF :)


Hoppas ni fick någolunda bra svar på era frågor, och som sagt fråga gärna med kolla också i kategorin FAQ där massa frågor och svar finns :)




Kommentarer
Postat av: Anna

Sv - Ja det känns jätteskönt och familjen verkar väldig bra :) ja det måste vi verkligen göra :D

2012-03-23 @ 19:40:00
URL: http://jensenanna.blogg.se/
Postat av: Henrik Stigell

grym "mini-faq" ^^

2012-03-27 @ 10:26:51
URL: http://www.henrikstigell.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0